Natte schoenen - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Inge Tanke - WaarBenJij.nu Natte schoenen - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Inge Tanke - WaarBenJij.nu

Natte schoenen

Door: Inge Tanke

Blijf op de hoogte en volg Inge

21 Juni 2010 | Ecuador, Cuenca

Hola mis amigos,

Het onderstaande verhaal zal ik voor de tweede keer typen. Het toetsenbord is hier namelijk een beetje ander, waardoor ik per ongeluk een foute knop in toetste en de helft van mijn verhaal kwijt was. Maar daar gaan we.

Vorige week heb ik netjes al mijn lessen in de middag nog gevolgd. De ochtenden vul ik met huiswerk maken, de stad ingaan, dingen bezoeken en in een in een internetcafe. Dan om 1 uur heb ik lunch thuis en om 2 uur beginnnen mijn lessen tot kwart over 6.
Naast de lessen organiseert de school ook andere activiteiten. Op dinsdagavond is het filmavond, op woensdagochend staat een museumbezoek in de planning, op woensdagavond de salsales, op donderdagavond kookles en in het weekend een tripje naar een toeristische plaats in de omgeving van Cuenca. Aan alles heb ik vorige week meegedaan, behalve het kijken van de film. Deze was namelijk Spaans gesproken met Spaanse ondertiteling. Dat leek me toch iets te veel van het goede na twee dagen Spaanse les. De salsales was super leuk. Het bleef alleen erg basis en was dus ook totaal niet moeilijk. Hopelijk gaan we deze week een stapje verder. De kookles vindt plaats bij een van de host families. Deze keer was het bij de familie van Su, een gepensioneerde Amerikaanse vrouw die besloten heeft Spaans te leren. Super aardige vrouw die aan alles nog meedoet en zeker niet afhaakt om een bierte in de stad te gaan drinken.

Vrijdagavond ben ik met 4 andere studenten naar een uitkijkpunt en de bergen gegaan, waar je overzicht hebt over de gehele stad Cuenca. We hebben daar dan ook naar de verlichte stad in het donker gekeken en mooi foto´s gemaakt. Daarna besloten we nog naar een toneelstuk te gaan. In Cuenca is nu een soort culturele tijd waarin toneelstukken, muziekconcerten en museumbezoeken gestimuleerd worden. Het toneelstuk vond plaats in ´El prohibido´. We waren wat laat, maar konden gelukkig nog naar binnen. Na 15 minuten kijken, bleek het toneelstuk al afgelopen te zijn. Niemand had de portier bij de deur goed begrepen, dus dat was wel even lachen. El prohibido is een creepy cafe. Overal hangen doodskoppen en vreemde schilderijen en vooral om de wc hebben we hard gelachen. Helaas heb ik nu de het snoertje van mij camera niet bij, dus kan ik geen foto´s plaatsen. Deze volgen dus nog.

In het weekend heb ik twee mooie tripjes gemaakt.
Zaterdag ben ik naar National Park El Cajas geweest. Samen met een studiegenootje, katie, heb ik dit tripje geboekt waarin een 3 uur durende wandeling zou zitten. El Cajas ligt hoog in de bergen en is beschermd natuurgebied met mooie flora en fauna. Hier beginnen de rivieren die uiteindelijk door Cuenca Stromen.
We vertrokken vanuit Cuenca en dachten met een groep te gaan. Al snel bleek dat er weinig mensen deze dag de trip hadden geboekt en er sloot dus nog een reiziger bij ons aan, jawel een Nederlander! De gids reed ons met zijn eigen auto van 2500 meter hoog naar 4000 meter hoog. Zelfs in de auto merkte je al dat je af en toe diep moest inademen. De lucht bevat daar maar 15% zuurstof. Eenmaal op locatie begonnen we aan de hike. Goed insmeren, want de zon stond hoog aan de hemel. Het eerste stuk was volgens de Engelssprekende gids het moeilijkst. We moesten namelijk een groot stuk omhoog klimmen. Om de paar meter was er dan ook een drink- of foto pauze. Na die paar meter was je helemaal buiten adem. Eenmaal over de eerste berg heen, was het uitzicht super mooi. We keken uit over een bergmeer!! De hike ging verder. Omdat we met een kleine groep waren, hadden we geen persoonlijke chauffeur die ons aan een andere kant van het gebied zou ophalen. We moesten dus een rondje lopen om op dezelfde plek weer uit te komen. En omdat we allen jong waren, dacht de gids dat we wel wat aan konden. Na anderhalf uur lopen zei hij dan ook: ´we zijn op de helft´. Ik kan zeggen dat ik toen al redelijk moe was, maar we moesten verder. Toen sloeg het weer om. Het ging regenen! Dat maakte het allemaal niet zo gemakkelijk. De ondergrond werd glad en ik, met mijn niet al te goede schoenen, ben dan ook een paar keer uitgegleden. Maar dan komt het mooiste gedeelte! We moesten het water over. Omdat het nu regende en heel de nacht had geregend stond het water redelijk hoog. Er was dus geen gemakkelijk pad, van steen naar steen, om de rivier over te steken. Toch probeerde we het, waarbij ik en de Nederlandse reisgenoot in het water vielen en we dus natte schoenen hadden. Niet relaxt als je nog zo´n uur a anderhalf uur moet lopen. Omdat we deze rivier niet over konden, moesten we zo´n 20 minuten extra lopen om vervolgens bij een brug uit te komen.
Bij terugkomst bij de auto regende het echt megahard. Gelukkig had ik een poncho, maar vanaf mijn knieen was ik helemaal nat en kreeg het natuurlijk super koud. Na een hike van uiteindelijk 4,5 uur stond er nog een lunch op de planning. Dat ging er goed in natuurlijk, maar doordat ik moe, koud en nat was, had ik het een beetje gehad en wilde graag naar huis. Daar heb ik dan ook meteen een warme douche genomen en warme kleding aangedaan, mijn schoenen achter de koelkast gelegd in de hoop dat ze droog waren de trip van gister!
Die avond hebben Katie en ik het nog een beetje rustig aan gedaan. We zijn naar de film geweest en zijn nog ergens wat gaan drinken, toen vroeg ins bet!

Gelukkig waren gister mijn schoenen al goed gedroogd en kon ik ze aandoen om naar Ingapirca te gaan. Met een Spaans sprekende gids in en oude bus gingen we op weg. De wegen in Ecuador zijn niet al te goed. Veel gaten in de weg wat de snelheid niet bevorderd. Wel zijn ze veel aan de weg aan het werken. De eerste stop was bij een kerk hoog in de bergen. In een land waar 90% van de mensen Katholiek is, zijn dan ook veel kerken te vinden. De tweede stop was bij een standje langs de weg. Daar was een varken, nog in volledige varkensvorm, aan het spit. Helaas, hadden ze hier geen Cuy, cavia. Die heb ik wel al een paar keer gezien langs de weg, maar nog niet gegeten. Ik hoop het nog een keer te proberen ;)! De derde stop was bij een markt waar de indigenas, de oorspronkelijke bevolking, hun groente en fruit verkopen. Heel mooi om te zien hoe zij nog in hun klederdracht lopen. Gekleurde rokken, poncho´s en panamahoeden (wisten jullie dat panamahoeden oorspronkelijk afkomstig zijn uit Ecuador). Daarna arriveerden we bij Incapirca! Na vorig jaar een hoop oude stenen gezien te hebben in Griekenland, was dit niet zo verrassend meer, maar het verhaal erom heen en het bergenlandschap waren super mooi. Gelukkig hebben we deze dag geen regen gehad, waardoor we helemaal droog zijn gebleven.
Terug in Cuenca gingen we nog een cocktail drinken. Wat blijkt: er bestaat een nieuwe alcohol regel in Ecuador. Doordeweeks mag er alleen alcohol geschonken worden tot 10 uur ´s avonds en op zondag helemaal niet meer. Dus een cocktail zat er niet in, een ice-tea dan maar!

Ciao!
xxxxxxx





  • 21 Juni 2010 - 17:12

    Moes:

    heee Inge,
    De computer stond net aan.
    Ik ben weer de eerste die reageert. :). Je hebt 2 leuke tochten gemaakt, zeg.
    Gaaf ,hoor. Blijf genieten.
    Ik ben wel erg benieuwd naar je foto's. Zet je ze de volgende keer erop?
    Vreemde tip; Natte schoenen achte de koelkast ;).
    xxxx

  • 21 Juni 2010 - 17:22

    Eef:

    Arme adidasjes :( Klinkt leuk allemaal ingo!:D Heeft je volgende verhaal weer een titel met een kledingstuk erin? Volgend verhaal moet wel ingeleid worden in het Spaans vind ik hoor ;) Wel raar dat ze maar alcohol tot 10 uur schenken, je zou denken dat iedereen dan zich overdag gaat zitten bezatten, of is dat de theorie van de hollanders? Anyway leuk om alles te lezen en ik mail je binnenkort:D Heeeel veel plezier nog und so xxx

  • 21 Juni 2010 - 17:27

    Rach:

    Hee Ingie^^!

    Wouw, wat een avonturen! Echt super leuk dat de school zoveel organiseert, ben nu (naast je spaans) ook benieuwd naar je salsa-kunsten;) Is het plekje waar je naartoe bent geweest nou Ingapirca of Incapirca, je schrijft het namelijk op 2 manieren in je verhaal. Hopelijk INGApirca...hihi zou wel grappig zijn!! Ben benieuwd naar je foto's:D! Is daar trouwens ook de mogelijkheid tot skypen of niet?

    Have fun xxx

  • 21 Juni 2010 - 17:49

    Oom Frans:

    ha Inge,
    Leuk weer zo'n kort bericht. gelijk uitgeprint voor oma. Die was ook zo blij met je laatste verhaal. Veel plezier en ik zie het volgende verhaal wel weer.
    en natuurlijk ook de groetjes van Oma en mij

  • 21 Juni 2010 - 18:46

    Pa:

    hai Inge Net je verhaal gelezen. het lijkt Holland wel al die nattigheid.Alleen in Nederland hebben we niet van die hoge bergen. Hasta la proxima y quidado. un saludo ,padre wim.

  • 21 Juni 2010 - 19:23

    Mark:

    Heey buuffie !
    leuk verhaal weer :D
    wanneer komen de foto's ? :D ben wel benieuwd !


  • 21 Juni 2010 - 19:28

    Irma:

    Hee Inge,
    Wat een belevenissen! Lekker veel foto's maken en thuis straks weer nagenieten. Geweldig, ik ga het ook eens proberen; mn natte schoenen achter de koelkast :P
    Veel plezier verders, geniet ervan
    Liefs

  • 22 Juni 2010 - 08:07

    Car:

    Ingiee!:D

    Wat leuk om al je belevenissen te lezen!! wat zijn het er al veel zeg!:) Heel veel plezier en blijven schrijven hè?:)

    xxxx

  • 22 Juni 2010 - 11:52

    Ann:

    Zozo ingiee
    jij hebt al veel uitgevoerd!
    super leuk allemaal.
    nu ben ik helemaal benieuwd naar de foto's:D
    Haha, het tweede kledingstuk is geweest. In het volgende verhaal weer? xD
    En ik hoop dat je thuis een keer voor ons een ecuadoraans gerecht wilt koken, dat lijkt me wel lekker!

    nog veel plezier
    en ik wacht op je volgende berichtje!
    xxxxx

  • 22 Juni 2010 - 13:42

    Lieke:

    haha wat een leuk verhaal Inge! Ga vooral door met deze berichtjes plaatsen van alle leuke tripjes die je onderneemt!

  • 22 Juni 2010 - 13:53

    Trudie:

    hola Inge,
    Je beleeft zo nog eens wat lange wandeling wordt erg lange wandeling.Maar de natuur was vast wel mooi ook in de regen. Ben erg benieuwt naar je foto's en je volgende avonturen.
    Groetjes trudie

  • 22 Juni 2010 - 19:09

    Maria:

    Ahh Inge jij vermaakt je echt prima, en dat alcohol verbod komt goed uit denk! Al die cocktails die je dan naar binnen zou werken:). Het klinkt allemaal top Inge, en je eerst grote avontuur heb je al overwonnen! Je bent er pas net en al zoveel dingen gezien en meegemaakt, prachtig! maarrrr ik wil foto's!!!
    Ik mail je snel ;)

    xoxo

  • 22 Juni 2010 - 20:23

    Birgit:

    Hee Inge!

    Nou, je hebt zo te lezen al weer veel meegemaakt, keep enjoying meid!:D Alleen dat van die cavia vind ik wel n beetje zielig hoor :(
    Have fun! Liefs xx

  • 23 Juni 2010 - 09:15

    Denisa:

    Leuk Inge!! Ben beniewd naar alle fotos!! Veel plezier!!

  • 23 Juni 2010 - 10:07

    Guus:

    Te laat komen....begin je nu al Latijns-Amerikaanse (slechte) gewoontes over te nemen? Overigens is het hier in Tillie vanaf gisteren een weekje lang lekker zonnig, dus dat loop jij wel mis :P! Succes met het Spaans, binnenkort alleen nog maar Spaanse films kijken.

    Xx

  • 23 Juni 2010 - 12:15

    Lisa:

    He Ing! Klinkt weer superleuk! We missen je hier wel hoor met al die oranjegekte! Ga je af en toe nog een wedstrijdje kijken denk je?

    Groetjes Lies-B

  • 23 Juni 2010 - 16:38

    Joan:

    Heb je nog gezwaaid tijdens je tussenlanding?
    merk wel dat je je draai gevonden hebt en je goed vermaakt!
    geniet er lekker van want voor je het weet is het voorbij.....
    xx

  • 23 Juni 2010 - 19:52

    Marlin:

    Inge!!

    Klinkt leuk zeg! Je hebt al veel meegemaakt zo te lezen! En volgende keer iets eerder een cocktailtje bestellen dan maar ;)

    x

  • 24 Juni 2010 - 09:40

    Marieke:

    ik hoop dat je daar nieuwe spullen kunt kopen, aangezien je nu al een spijkerbroek en een paar schoenen weg kunt gooien ;)

    Heel veel plezier en succes met het Spaans!

  • 25 Juni 2010 - 06:24

    Anouk:

    he ingie!

    super leuk verhaal! Echt leuk dat je zo veel dingen naast je school kan doen! Leer je veel mensen kennen en zie je wat van de omgeving! Nog heel veel plezier en we spreken elkaar snel! Over 3 daagjes ben ik weer thuis en kunnen we denk wel skypen! xx

  • 27 Juni 2010 - 07:42

    Sanne:

    He Ing!!

    Wow wat een avontuurlijke trips, goed bezig!!

    Klinkt ook of je al echt een leuk groepje hebt gevonden!!
    Het is zeker ook wel wennen aan de ´we plannen niets, komt wel goed cultuur´?! Hier wel ;-)

    Veel plezier nog en succes met het spaans

    Xx San

  • 29 Juni 2010 - 15:28

    Tante Joke En Liset:

    Lieve Inge,
    wat heb jij al veel meegemaakt in een korte tijd. De verhalen zijn erg boeiend en we lezen ze met veel plezier;) We kunnen niet wachten op het volgende verhaal :D
    Veel liefs en xxxxx van ons:D
    Doeiiiiiiiiiiiiiiiii :D

  • 30 Juni 2010 - 10:29

    Suzanne:

    Hey Inge!
    Leuk om je verhalen te lezen! Zo blijf ik mooi op de hoogte ;) Leuk al die uitstapjes, zo leer je het land echt kennen! Ik ben benieuwd naar de foto's!!

    xx Suus

  • 01 Juli 2010 - 14:09

    Ron:

    Hee Inge,
    Klinkt erg avontuurlijk allemaal! Knap ook dat je het zo combineert met je schoolwerk. Ik zie al uit naar je volgende verslag! Geniet ervan!
    Grtz Ron

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Cuenca

Inge

Actief sinds 10 Mei 2010
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 10144

Voorgaande reizen:

11 Februari 2014 - 01 December 2014

Midden Amerika

11 Juni 2010 - 11 Augustus 2010

Ecuador

Landen bezocht: