Gat in mijn broek - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Inge Tanke - WaarBenJij.nu Gat in mijn broek - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Inge Tanke - WaarBenJij.nu

Gat in mijn broek

Door: Inge Tanke

Blijf op de hoogte en volg Inge

15 Juni 2010 | Ecuador, Cuenca

Heeee allen!!

Na alle lieve ´veel plezier´ wens berichtjes, bezoekjes, telefoontjes en mailtjes ben ik dan eindelijk vertrokken naar Ecuador. Na een lange reis aangekomen in Cuenca, mijn eerste verblijfplaats. Zit nu dan ook in een internetcafeetje van waaruit ik jullie vanaf het begin zal inlichten over mijn eerste ervaringen ;)

Vrijdagavond werd ik door Pap, Mam en An naar Schiphol gebracht. Daar kregen we bij het inchecken te horen dat de vlucht overbooked was en dat er een kans bestond dat ik niet mee mocht. De kans was wel heel klein, want er waren ook nog plekken in de Business Class en een aantal vluchten vanuit Madrid waren verlaat. Dus of ik had dikke pech, ik had vet geluk of ik mocht gewoon in de Economy Class meevliegen. ´Helaas´ was het het laatste, de meest relaxte vlucht ooit ging aan mijn neus voorbij, maar ik mocht gelukkig wel mee.
Een 15 uur lange vlucht begon met een tussenstop op Bonaire. Heb veel geslapen, dus eigenlijk ging het nog redelijk snel.
´s ochtends vroeg lokale tijd kwam ik aan in Quito. Hier moest ik zo´n 6 uur wachten voordat mijn doorvlucht naar Cuenca vertrok. Heb dus even een telefoonchip ding gekocht, heb papa gebeld, ben wat heen en weer gaan wandelen en heb de meeste tijd doorgebracht in een cafeetje, met het WK voetbal aan en een boek voor me.
Tijdens een van mijn korte wandelingen belandde ik met mijn knie op de trap waardoor ik nu een heel mooi gat in mijn enige meegenomen spijkerbroek heb. Misschien moet ik er maar meer maken, nu ziet het er zo schraal uit.

Op Cuenca Airport stond mijn Ecuadoriaanse Mama, Sonia Velez, al te wachten. Zij nam mij mee naar haar huis waar ik de komende 3 weken zal verblijven. Al heeeel snel bleek dat het communiceren erg lastig ging. Zij sprak alleen Spaans en ik natuurlijk helemaal niet. Het communiceren gebeurt dus veelal met gebaren en een woordenboek.
Bij thuiskomst ontmoette ik haar zoon Juan. Hij zat met zijn vrienden in de achtertuin voetbal te kijken en te BBQ´en. Gelukkig spreekt hij Engels wat het allemaal wat gemakkelijker maakt. Na een Hamburger te hebben gegeten en wat gekletst te hebben met Juan en zijn vrienden ben ik toch maar heel vroeg naar bed gegaan om een nacht van 12 uur slapen te maken. Was stiekem toch wel erg moe!

Zondag was een relaxt dagje. Na lekker uitgeslapen te hebben, heb ik ontbeten met Sonia. Zelfgemaakte yoghurt met banaan, een kopje thee, een glas versgeperste jus d´orange en een broodje met zelfgemaakte aardbeien jam. Qua eten kom ik hier dus helemaal niks tekort. Vooral fruit eten ze hier veel en heb ik dus als veel op.
In Ecuador is de lunch de belangrijkste maaltijd. Dus om rond half 2 stond de volgende maaltijd al weer op tafel. Kip met rijst en salade, die we in gezelschap van oma en een zus van Sonia hebben opgegeten.
Hierna namen Juan en zijn vriendin mij mee op stadsbezichtiging. Met de auto hebben ze mij een beetje wegwijs gemaakt in de stad. Cuenca is gelegen in een dal, heeft veel katholieke kerken en mooie oude straatjes. Wat ook erg opvalt is dat elk huis een groot hekwerk of een grote muur heeft, wat sommige straten dan ook weer erg lelijk maakt. We zijn ook naar een uitkijkpunt geweest van waaruit je heel mooi zicht hebt op de gehele stad en de bergen eromheen. Heel stom, maar ik had mijn camera niet meegenomen, dus hoop ik er nog een keertje terug te gaan om een paar mooie kiekjes te schieten. Na het sightseeing gedeelte zijn we kaartjes gaan halen voor Sex and the City 2, want die avond stond dat op het programma.

Gister, maandag, was mijn eerste lesdag op de talenschool Sampere. Sonia bracht mij te voet naar school. Vanuit huis is het zo´n 20 minuten lopen, dus ook qua beweging zal ik hier niks te kort komen. De school ligt in het oude gedeelte van Cuenca. Om in de school te komen moet er redelijk wat treden beklommen worden. Dan merk je wel dat je hoog in de bergen bent, dat je hart wat sneller gaat kloppen en het langer duurt voordat je weer op adem bent. Voor de rest heb ik gelukkig nog geen last van hoogteziekte gehad.
Op school werd mij eerst gevraagd om een test in te vullen. Daar was in nog geen seconde mee bezig, want kon natuurlijk helemaal niks invullen. Wel heb ik al veel mede studenten gesproken, het zijn eigenlijk allemaal meiden. Na de test kregen we uitleg van de directeur van de school over de stad Cuenca, over de mensen uit Ecuador, over het wonen in een gastgezin, over de school en kregen we paar veiligheids adviezen mee. Na zijn praatje, die heel mooi ingestudeerd leek, kregen we te voet een rondleiding door het oude centrum waarna we terugkeerde op de school en ons lesrooster bekend werd gemaakt.
Deze week heb ik lessen in de middag en daarom begon ik gister, na een lunch thuis, dus ook al met mijn eerste lessen. Allereerst had ik een priveles, daarna een gramatica les en daarna een conversatie les. Het begon natuurlijk allemaal met ´wat is je naam´, ´waar kom je vandaag´, ´wat doe je´ en ´hallo´. Maar merkte wel dat ik op een dag al veel heb geleerd en al wat meer kan opmaken uit wat Sonia zegt. Ook omdat ik maar met 1 ander meisje uit Zwitserland in de klas zit, heb je natuurlijk alle aandacht.
Na de les ben ik met 3 andere meiden nog even wat gaan drinken en een snack gaan eten in de stad. Daarna de taxi naar huis gepakt en lekker gaan slapen. Doordat het hier rond 7 uur al donker wordt, merk je dat je een soort van eerder moe bent (net als bij ons in de winter), maar ook dat je ´s ochtends weer heel vroeg wakker bent, doordat het al licht wordt.

Als laatste moet ik als echte Nederlander natuurlijk jullie nog even het weer meegeven. Het is hier erg bewolkt en af en toe breekt de zon door. Dan is het ook meteen warm!! Volgens de Ecuadorianen is het nu erg koud, zij lopen dan ook in dikke truien en hebben sjalen om. Het schijnt dat het deze week kouder is dan anders. Maar met een lange broek en een truitje met lange mouwen kan je best de straat op. Zoo koud is het nou ook weer niet!
Wel opmerkelijk is dat het in de huizen en in school dezelfde temperatuur als buiten heeft. Enkelglas en geen verwarming. Mensen dragen hier dan ook geen jassen, want je draagt hetzelfde binnen als buiten!

Het is nog een redelijk lang verhaal geworden, dus klaar nu. Tot volgende BLOG!

P.S. Mijn nummer uit Nederland doet het hier niet. Heb een Ecuadoriaans nummer: 0593 98952753

  • 15 Juni 2010 - 17:02

    Eef:

    INGEEEEEEEEEE!

    Leuk om te horen! En toen ik las van de 'zoon' wilde ik bijna denken Inge pak je kans! Maar toen kwam het gedeelte waarin stond dat hij een vriendin had. ;) Echt super leuk om te lezen allemaal Ingo! Ik ben nu alweer benieuwd naar je tweede dag op school! Houd ons op de hoogte en ik heb lekker het eerste berichtje gezet^^ Keep me posted!
    Love you long time ingo!:D

  • 15 Juni 2010 - 17:02

    Milou:

    Inge,

    Leuk berichtje!
    Die gaten in je broek komen waarschijnlijk nog wel tijdens het reizen of wanneer je weer gaat traplopen ;)

    Succes met je spaans en met Sonia, en natuurlijk veel plezier!

    Liefs,

  • 15 Juni 2010 - 17:07

    Buurjongen&aanhanger:

    Hoi Ingie,

    Kicke verhaal, je hebt je plekkie al een beetje gevonden. Dat gat in je broek moet je dan maar even aan werken, dat is daar straks helemaal hot met jou als trend-setter :P
    Geniet er lekker van meid, en over een tijdje zien we je blogs zeker in het spaans? Maar dan kunnen wij jou weer niet volgen. Veel plezier en succes verder met alles en we kijken uit naar je volgende berichtje!

    Liefs Mark en Irma
    ps ik ben trouwens geslaagd vanmorgen :):D

  • 15 Juni 2010 - 17:32

    Lieke:

    Hey Inge!
    Toch weer een geruststelling dat je veilig bent aangekomen!!!! Succes met je spaanse skills!!
    hasta la vista!

  • 15 Juni 2010 - 17:35

    Remy:

    Nog wel ceviche gaan eten, he!!
    X

  • 15 Juni 2010 - 17:41

    Peggy:

    Hee Inge!! Goed om te lezen dat de reis goed is gegaan!! En volgens mij heb je het nu al best naar je zin daar!! Veel plezier en tot horens!! xxxx

  • 15 Juni 2010 - 17:44

    Moes:

    Het is een heel lang verhaal geworden. Leuk om te lezen, zo kan ik een aardig beeld van alles vormen. Ook van je gat in je broek.... Let op,over een paar dagen spreek je al een aardig woordje spaans. Dat is vooral makkelijk om met Sonia te converseren. Geniet er van, tot de volgende blog.
    Xxxxxx

  • 15 Juni 2010 - 18:07

    Lisanne:

    God jeetje, ik een heel verhaal typen, ben ik me naam vergeten in te vullen, verhaal weg... maar opnieuw dan:

    Wat een verhaaaaal joh Ing! Leuk om te lezen! Wel droog dat je daar gewoon naar sex and the city ben gegaan! had je niet even kunnen vertellen hoe die was, ben nog niet geweest haha ;)
    Ben ook echt benieuwd hoe je Spaans is als je weer terug komt!
    Oh en heel trouwens, wel een beetje teleurstellend dat je niet naar de familie bbq komt maar An en ik zullen zeker een hamburgertje voor je eten! :D

    XXXXXXXCIAOO!

  • 15 Juni 2010 - 18:14

    Floris:

    Inge!! Tof verhaal ... doe rustig aan hé ennuh, all the best! X

  • 15 Juni 2010 - 18:32

    Marjolijn:

    INGE!!! Super cool man!! haha wel zonder van je broek! Maar je host mama klinkt wel als een goede lieve mama!! Echt heel relaxed! Heel veel succes met spaans leren! xx Marjolijn

  • 15 Juni 2010 - 20:01

    Rach:

    Hee Ingie!

    Vroeg me vandaag toevallig nog af: Hmmm..wat zal inge nu aan het doen zijn? Fijn om te horen dat je vlucht goed is verlopen (op de kapotte broek na:P)! Ik dacht dat jij wel enigszins a la anouk style daar ging leven, maar meteen al naar sex and the city, hahaha moest echt lachen toen ik dat zag:D Fijn dat je lekker kunt eten, ook iets waar je natuurlijk een beetje tegenop kijkt!
    Ben zo onwijs benieuwd hoe je spaans zal zijn bij terugkomst...dan kunnen jij en Lisa nog een leuke conversatie houden waar wij niks van verstaan;)
    Meid, hou ons op de hoogte, vind het echt leuk om je verhalen te lezen:D!! Lieeefsss xx Love You Long Time!

  • 15 Juni 2010 - 20:26

    Lisa:

    Hoi Ing!
    Wat leuk om te horen wat je allemaal al hebt beleefd! Gelukkig bevalt alles goed. Wat grappig trouwens dat jou ook meteen die hoge hekken om de huizen opvalt, dat klinkt mij bekend in de oren! Hebben ze soms ook van die gekke kleine hondjes? ;)
    Heel veel succes met je Spaans en ik hoor graag binnenkort een berichtje van je en Castellaño.
    Have fun!

  • 15 Juni 2010 - 20:36

    Annniii:

    Inggieee!

    zooheeee, dat klinkt allemaal wel leuk joh.
    maar de vraag blijft echt hangen: hoe kan je nou weer op een trap vallen? haha xD wat een actie:P
    Maar mooi dat je een leuke ecuadormoeder heb met jammer genoeg een bezette zoon;) en dat je niet ondervoed wordt.
    anders word je nog dunner!
    Ik wil nu wel graag de foto's zien, joh. ben wel benieuwd!
    De volgende keer wil ik wel wat in het spaans van je zien, anders geloof ik het natuurlijk niet:P

    En ben jaloerss!
    ben jij gewoon naar Sex and the City 2 geweest?
    naaierd, ik wou er ook heen. dan zit jij aan de andere kant van de wereld en dan zie jij hem gewoon eerder. pfff.

    Zin in het volgende berichtje!:D

    xxxxx je zusje (die je stiekem toch wel mist:$)

  • 15 Juni 2010 - 21:35

    Maria:

    Hallo!!!!

    Ohh ik las je bericht gelijk toen je het stuurde, maar zat in de trein en mijn tel deed te traag om te reageren, vandaar de "late" reactie ;).. Ik was natuurlijk in spanning aan het wachten! Maar het klinkt allemaal echt super en er wordt heeeeel goed voor je gezorgd als ik het zo lees.. Eten doe je gezonder daar dan in Nederland niet ;)? Nou heel veel plezier, en ik kijk uit naar je volgende bericht! Details please hee.. ;) Ga je nog foto's online zetten trouwens?

    xoxo

  • 16 Juni 2010 - 03:48

    Anouk Van Der Sande:

    He ingie!

    Wat een leuk verhaal al! Hoe gaat het met je? Ben zo benieuwd hoe je eerste weken daar zijn! Beter dat spaans al wel beetje lukt! Ik zit nu in Nepal en het is echt super mooi! Als alles meezit en het niet te bewolkt is, kan ik vandaag paragliden!! Is echt vakantie! Als ik in nl ben moeten we weer snel skypen!!

    xx

  • 16 Juni 2010 - 06:19

    Trudie En Cor:

    Hoi Inge,

    Wij kregen je link van Mark, gaan je natuurlijk volgen komende weken.
    Geniet er van en leer snel en goed dan wordt de communicatie vanzelf makkelijker.
    Groetjes de buuren

  • 16 Juni 2010 - 07:34

    Linda:

    Ha Inge, goed om te horen dat je veilig aankomen bent en dat het allemaal tot nu toe bevalt. Heel veel plezier in ieder geval en geniet ervan de komende weken! x

  • 16 Juni 2010 - 08:58

    Tim:

    Hey Inge,

    Het klinkt alsof je in dat eerste weekje alweer een hoop hebt meegemaakt! Heel veel succes met je Spaans en veel plezier in Cuenca!!

    Xx Tim

  • 16 Juni 2010 - 16:41

    Patrick Je Neef:

    ik ben geslaagd voor mijn school inge dat wil ik even zeggen tegen je. verder veel plezier aan de andere kant van de wereld

  • 17 Juni 2010 - 08:55

    Astrid:

    Hai Inga,

    Zo, dat klinkt goed allemaal! Echt super leuk, wordt er wel een beetje jaloers van ;)
    Klinkt alsof je je draai al gevonden heb daar, super goed zeg!
    Heel veel plezier nog, keep us posted!

    X As

  • 18 Juni 2010 - 19:14

    Tante Nieske:

    ha inge fijn dat je het zo naar je zin hebt.en lekker eten nu je spaans nog leren maar dat lukt vast wel. ben benieuwd hoe het je verder vergaat nu inge een fijne tijd daar en geniet ervan en maak maar veel foto''s nu tot ziens hoor

  • 19 Juni 2010 - 07:29

    Nel Vd Zalm:

    hoi inge, leuk om je zo te volgen. maak er een mooie tijd van en denk om trapjes. en wat bedoel je met 1 spijkerbroek, jullie nemen toch altijd een hele berg kleren mee
    y mucha suerte. disfrutar in ecuador
    groetjes nel

  • 19 Juni 2010 - 10:18

    Lianda:

    Wat leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Heel veel succes met de lessen en het spaans leren spreken! Ik ga je verhalen bijhouden, leuk om te lezen! xxx

  • 25 Juni 2010 - 09:22

    Esther:

    Hee ingiee! Wat leuk om je eerste ervaringen te lezen!:) Volgensmij wordt er goed voor je gezorgd door mama Sonia! Jammer dat haar zoon bezet is hihi!
    Volgende keer niet je camera vergeten he, want
    ben ook wel heel benieuwd naar wat beeldmateriaal!
    Geniet ervan en tot de volgende blog! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Cuenca

Inge

Actief sinds 10 Mei 2010
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 10150

Voorgaande reizen:

11 Februari 2014 - 01 December 2014

Midden Amerika

11 Juni 2010 - 11 Augustus 2010

Ecuador

Landen bezocht: